zaterdag 28 maart 2009

Naanbrood uit de grillpan












Warm brood uit de grillpan.

Het zelfgemaakte naanbrood was een enorm succes! Ongelooflijk hoeveel lekkerder dit verse naanbrood is dan de massieve naanbroden die voorverpakt in de supermarkt liggen. Het lijkt er bijna niet op. Dit brood was heerlijk luchtig en had een goede smaak, vooral dat het net uit de pan kwam maakte het nog bijzonderder. De naanbroden zijn erg gemakkelijk te maken; Met een kwartiertje heb je het deeg klaar, dit moet dan wel een uurtje rijzen, daarna de naanbroden zelf vormen, de pan in en genieten maar!

Ingrediënten voor 6 stuks:

- 20 gram verse gist
- 10 gram suiker
- 500 gram bloem
- 10 gram bakpoeder
- zout
- 150 ml melk
- 100 ml yoghurt
- 4 eetlepels olie
- 4 eetlepels komijnzaad
- 1 teentje knoflook, geperst
- 1 theelepel gemberpoeder

Bereiden:
1. Los de gist op in lauwwarm water, ongeveer 50 ml. Voeg de suiker toe en laat het mengsel ca. 5 minuten staan.
2. Doe de gezeefde bloem, het bakpoeder en een theelepel zout in een kom en kneed het samen met de melk, yoghurt,2 eetlepels olie, het gistmengsel, een teentje knoflook en het gemberpoeder tot een elastisch deeg (ca. 5 minuten)
3. Laat het deeg een uur rijzen, afgedekt en op een warme plaats
4. Verdeel het deeg in 6 gelijke stukken. Rol het deeg op een bebloemde ondergrond uit tot plakken van 0,5-1 cm.
5. Bestrijk de plakken met olie en bestrooi ze met het komijnzaad.
6. Verwarm de grillpan goed voor en bak de naanbroden in ca. 4-5 minuten per kant tot ze mooie grilstrepen hebben.
7. Laat het brood een beetje afkoelen en serveer het warm.

Naan uit de broodbakmachine:
- Het deeg kan je ook gemakkelijke door de broodbakmachine laten kneden. Doe alle ingrediënten van stap 2 in de broodbakmachine. Zet de machine op de deegstand en laat het deeg kneden en rijzen in de machine.

Naan uit de oven:
- Je kan het naanbrood ook in de oven bakken. Verwarm de gril van de oven voor op de warmste stand. Bak de naanbroden op een ingevette bakplaat in 6-8 minuten goudbruin, regelmatig keren.

Tips:
- In plaats van verse gist kan je ook 1 zakje gedroogde gist gebruiken, ook erg lekker met desem, dit geeft het naanbrood een lekkerdere smaak.
- Heerlijk als bijgerecht bij curry's!
- 6 naanbroden lijkt veel, maar als bijgerecht is het zo op met 3 personen.

12 opmerkingen:

  1. Ik ben van nature geen echte brood-fan, maar dit is zeker een van de lekkerste broden die ik ooit heb gegeten! Heel erg het maken waard! Nadeel; Hierna wil je nooit meer kant-en-klaar naanbrood ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga dit snel een keer proberen. Ook lekker met raïta erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is gezond, lekker en echt heerlijk van smaak!
    Een echte aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldige recept! Ik heb een adzukibonen soep gemaakt en omdat mij man iets stevigs erbij van brood of rijst lust dacht ik aan Naanbrood. Er zijn eigenlijk voldoende koolhydrate in de soep. Maar ja....Ik heb je recept met wat ik in huis had aangepast en het ging prima. Ik heb een pakje droge gist gebruikt in plaats van vers. Verder heb ik 350 gram speltmeel en 150 gram volkorentarwe bloem gebruikt. Ik had ook geen yogurt in huis maar wel mild kwark. Dus al in al werkt het prima met aanpassingen. Trouwens heb ik mijn broodmachine gebruikt om te kneden en doen rijzen. Zeer geslagd recept.Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk! Terwijl ik twee naanbroden met verschillende recepten aan het maken was, bleek dat deze te vloeibaar om te kneden (oeps). Wat ik toen deed was met 3 aluminiumfolies een soort bak te maken waar ik het deeg indeed. Na de gril bleek de inhoud erg zacht en lekker (als een soort hartige broodtaart). Trouwens, maanzaad i.p.v. komeinzaad is ook erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ontzettend lekker recept! Kan eigenlijk bijna niks misgaan. Ik doe er iets meer knoflook in en meng er wat gevijzelde korianderzaadjes door. Naans na het grillen inwrijven met een gehalveerd stukje knoflook geeft ook een extra smaakbeleving!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net gemaakt ze zijn super lekker en heerlijk luchtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk recept! Een paar weken geleden voor het eerst gemaakt als bijgerecht voor een vegetarische bloemkoolcurry voor een vegetarische gast. Viel erg goed in de smaak! Vandaag ga ik de naans nog een keer maken, maar dan met iets meer knoflook.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. net gemaakt en smaakt top. ik koop nooit meer verpakt naanbrood, het kneden is meditatief.
    hoe bewaren jullie de vers gebakken naanbroodjes na afkoelen? ik had nu 12 stuks en wil er 36 extra maken voor een catering. ik denk in een luchtdichte vershouddoos?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. fantastisch recept!
    Wij eten het altijd bij de lams curry,
    het brood is heerlijk luchtig en heeft een super lekkere smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. super recept,
    Ik vind m super lekker.
    Ik maak wel altijd het halve recept want het hele is iets te veel.
    Echt verrukkelijk bij Thaise curry's of soepen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */