zondag 8 november 2009

Mini pannetje met romige kip

Kleine pannetjes uit de oven.

Mini cocettes of ook wel kleine pannetjes genoemd, vooral bekend van Le Creuset maar nu ook gewoon bij de Xenos te koop. Voor een fijn prijsje van € 2,50 kan je de troste bezitter zijn van deze schattige 1 persoon pannetjes. In de Xenos meteen een hoop aanspraak gehad door deze leuke pannetjes, een aantal oudere dames waren erg nieuwsgierig waarvoor deze pannetjes gebruikt gingen worden. Helemaal enthousiast toen ik vertelde dat het mini braadpannetjes waren om kleine gerechten uit de oven te serveren. De dames waren alleen bekend met de grote gieteijzeren variant van deze pannetjes.

Ook meteen een leuk boekje aangeschaft met allemaal recepten "Mini Pannetjes". Vanavond zijn we toch voor een zelf samengesteld recept gegaan, kipdijenfilet in een romige saus van champignons en prei. Het eerste mini pannetje recept was een groot succes zowel voor het oog als voor de mond.



Ingrediënten voor 4 personen:
- 4 biologische kipdijenfilets
- 1 prei
- 2 sjalotjes
- 1 bakje champignons
- 200 ml kookroom
- 1/2 bouillonblokje opgelost in 150 ml water
- 1 eetlepel bloem
- 1 teentje knoflook
- olijfolie
- peper en zout
- nootmuskaat

* Lekker met gekookte of gebakken aardappeltjes.

Benodigdheden:
- 4 kleine ovenvaste pannetjes

Bereiden:
1. Snipper de sjalotjes, snijdt de prei in ringen en de champignons in vieren.
2. Verwarm wat olie in een hapjespan of wok en bak hierin de groenten circa 5 minuten.
3. Roer een eetlepel bloem door het groentemengsel en bak kort mee. Voeg nu beetje bij beetje de bouillon toe.
4. Roer de kookroom door de saus en breng op smaak met citroensap, nootmuskaat en peper/zout.
Verwarm de oven voor op 200 graden.
5. Snijdt de kipdijenfilets in grove stukken. Bak deze rondom bruin in een voorverwarmde pan met olie en een fijngehakt teentje knoflook. Voeg een beetje peper en zout toe. De kip hoeft nog niet gaar te zijn als deze in de pannetjes gaat.
6. Schep een beetje saus in de pannetjes. Verdeel hierover de stukken kip en schep hierover de rest van de saus.
7. Doe de deksels op de pannetjes en zet de pannetjes voor 25 minuten in de voorverwarmde oven.
8. Kook of bak ondertussen de aardappeltjes en serveer deze samen met de pannetjes uit de oven.

Tips:
- Voeg eens wat uitgebakken spekjes toe aan de saus.
- Lekker met een scheutje witte wijn door de saus.
- Bedek de bakplaat met een aluminiumfolie zodat eventueel overgekookte saus hierop terechtkomt.

19 opmerkingen:

  1. Ik ga morgen gelijk eens kijken bij de xenos voor die schattige pannetje, bedankt voor de tip.

    mvrgr
    http://www.de-ruijsbroekjes.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ze nu ook! De 16 cm waren helaas uitverkocht. Voor grote eters lijken die van 10 cm een beetje aan de kleine kant. Maar misschien valt dat mee. Ik ben er blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zijn ook de 10 cm pannetjes.
    Idd net te klein om bv. ook aardappeltjes bij te doen, maar voor een stoofschoteltje alleen is het groot genoeg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Was helemaal geïnspireerd door deze post, dus ben vandaag meteen naar de Xenos geweest. Ook ik kreeg aanspraak van oude dametjes die wilden weten wat ik van plan was met die dingen...!
    Heb dit recept vanavond gemaakt met wat kleine aanpassingen en het was boven verwachting lekker! Heerlijk...

    (Op internet zag ik veel recepten voor dit soort cocottes: minikaasfondue bijvoorbeeld!)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vanmorgen ook de pannetjes bij de Xenos gehaald, Bedankt voor de tip!!! Ze zijn echt super leuk. Toch nog 2 van 16cm ook gekocht,ik vind ze wel wat aan de grote kant, maar wie weet komen er hier nog recepten voorbij die ik ervoor kan gebruiken. Ga in elk geval zo door met jullie site. Ik ben een trouwe bezoeker! Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke reacties. Waar hebben ze eigenlijk zo'n boekje (mini cocettes/pannetjes) te koop?
    Groet,

    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  7. deze pannetjes zijn ook bij action te koop in diverse kleuren en maten en kosten slechts 1.39 per stuk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. de pannetjes van de action zijn leuk maar ook wel heel klein, 8cm. Zijn de pannetjes bij Xenos 10 of 8 cm? Weet iemand dat? Ze hebben ze overigens op dit moment niet meer maar krijgen ze nog wel terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De pannetjes van de xenos zijn 10 cm.
    Nog steeds niet heel groot, maar groot genoeg om een bijgerecht in te serveren, bijvoorbeeld groenten of stoofvlees. Als je een heel gerecht in de pannetjes wil serveren zou ik voor bijvoorbeeld 16 cm gaan. Die maat hebben ze ook gehad bij de Xenos. Voor alle bezitters van een Sligro pas, daar hebben ze heel veel pannetjes en ook erg goedkoop ! Rond de 3 euro voor een gietijzeren pannetje en ook in steen verschillende (handigere) maten. Had ik helaas te laat gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoi
    wie kan mij aan meer recepten helpen?
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja,graag meer recepten; de boekjes bij Xenos waren uitverkocht helaas. Natuurlijk kun je zelf ook wel wat verzinnen, maar ik sta altijd open voor ideeën van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste dames,

    Was op zoek naar recepten voor kleine pannetjes en natuurlijk gevonden. Jullie recept(en) zien er perfect uit. Ook qua fotografie. Ga vanavond gelijk uitproberen. Dank jullie wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb het gemaakt en mijn gezin is er helemaal weg van geweldig recept . Ik ben op zoek naar meer recepten wie heeft dat voor mij

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik de pannetjes toevallig vorige week bij de Xenos gehaald en bij het zoeken naar recepten kwam ik hier uit. Leuke site. Ik heb die van 16 cm gekocht en daarin een vispannetje gemaakt. Dan zijn die van 10 cm echt te klein. 16 cm ideale maat. Vispannetje: 3 prei en 4 wortels fijn maken en in de pan met peper en zout laten smoren. De kabeljauw, zalm en garnalen (diepvries AH) koken met 2 visbouillonblokjes. Daarbij een lekker sausje maken van het kookwater (ong. 1,5 soepopscheplepels), bekertje kookroom, scheut vissoep (uit pak). De saus binden met wat allesbinder tot een lekkere romige saus. De saus bij de prei en wortels en daarbij de gekookte vis. Dat even later staan onder een klein vuurtje. Dit in de pannetjes verdelen en daaroverheen wat geraspte gruyerekaas. Dat kwartiertje in de oven (180 gr). Heerlijk vispannetje en ziet er zeer leuk uit in de pannetjes! Doe er ook wat frietjes of stukjes stokbrood bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. waar zijn de 12 cm pannetjes te koop?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Neem een pakje uiensoeppoeder van Honing.
    Meng de poeder met wat olie en witte wijn.
    Marineer kipfilet blokjes met het mengsel en doe het in een ovenpannetje, doe er een flinke scheut room bij.
    Verwarm de oven op 180 Graden en zet het pannetje 20 min in de oven.
    Lekker stokbrood erbij en smakelijk eten.
    Groetjes Jos

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kunnen de Xenos - Action - Sligro pannetjes ook in de diepvries? Het lijkt mij heel handig om een grote pan lekkers te maken, dat dan in kleine pannetjes te verdelen en in te vriezen.
    Verder zoek ik recepten zonder koolhydraten. Heeft iemand die voor me?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig recept ik heb het zeker al vier keer gemaakt met familie en vrienden en ze vonden het allemaal verrukkelijk .Kleine pannetjes bij xenos gekocht de inhoud is genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Laura Leenders4 juli 2018 om 08:19

    Goede combi! Had de kip niet apart gebakken maar toegevoegd aan de saus en daarin laten garen. Heel lekker mals. Dankjewel! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */