zondag 25 januari 2009

Dubbelkoolzure soda/ Zuiveringszout / Natrium-Bicarbonaat

Wat is het, waar koop je het, hoe gebruik je het ?

In het kookboek van Nigella kwam ik de term Dubbelkoolzure soda tegen. In haar Chocolate chip koekjes moest een theelepel dubbelkoolzure soda, echt geen idee wat dat kon zijn. Wat zou ik zijn zonder Google...
Het bleek een soort Bakin Soda te zijn, een soort bakpoeder dus. Het wordt vooral veel gebruikt in de UK en US. Dubbelkoolzure soda/ Bakin Soda, Natriumbicorbonaat, Sodabicarbonaat of gewoon zuiveringszout.

Onder de naam zuiveringszout heb ik het benodigde ingrediënt gevonden in een kruidendrogists (achter de toonbank bij de potjes en pakjes).
Merk: Gimborn, Zuiveringszout, 125 gram, € 2,50


Het zuiveringszout is ongeveer vier keer zo sterk als bakpoeder. Het poeder wordt gebruikt in recepten waar ook een zuurrijk ingrediënt aanwezig is (b.v. Azijn, zure room, yoghurt, karnemelk, chocolade, honing, melasse, bruine suiker, vruchten en ahornstroop). Als het zuiveringszout hieraan wordt toegevoegd reageert het en komt kooldioxidegas vrij.

Het is belangrijk om het beslag of deeg direct na toevoegen van het zuiveringszout te bakken. Zodra je het zuiveringszout door het beslag roert zie je dat het reageert en dat er het beslag allemaal kleine knetterende belletjes gaat bevatten.

Na nog wat meer gelezen te hebben over zuiveringszout ben ik er toch wel van overtuigd dat je het zuiveringszout op het laatst moet toevoegen en direct daarna moet bakken, anders gaat de werking verloren. Verder is het ook belangrijk om de aangegeven hoeveelheden aan te houden, want anders kan de structuur en smaak van je baksel er sterk op achteruit gaan.

Achteraf gezien is het niet zo raar dat Nigella aangeeft dat je de koekjes ook in kan vriezen, want ook bij de direct gebakken koekjes is het rijs-effect nihil. Waarschijnlijk doordat het te lang duurt voordat het deeg in bergjesvorm op de bakplaat ligt, en het zuiveringszout feitelijk dus al uitgewerkt is. Ben ik dan gewoon te traag of klopt haar recept niet helemaal :) Voor de smaak van de koekjes heeft het i.i.g. niets uitgemaakt, die waren heerlijk!

42 opmerkingen:

  1. Beste Femke,

    Ik heb ook net het boek van Nigella uit de bib en vroeg me ook af wat dubbelkoolzure soda is. Je hebt me goed geholpen,dankje!

    Groetjes,
    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Sanne,
    Leuk om te horen !
    Succes ermee.

    Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een vraagje?
    is zuiveringszout nou hetzelfde als bicarbonaat,want ik heb een recept en daar moet dubbelkoolzure soda in maar als ik het met bicarbonaat maakt lukt het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij moet het dezelfde werking hebben.
    Het is lastig te vinden op internet.
    Volgens wikipedia is het wel hetzelfde.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumwaterstofcarbonaat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. And I've been searching for Baking Soda, high and low since moving to the Netherlands, eight years ago. No luck in the supermarkets. And no luck in trying to explain to a million shopkeepers what Baking Soda is. Until I came across this article ... now I know ... go to a "droggist" and find "dubbelkoolzure soda"/"natriumbicarbonaat" or "zuiveringszout". Thanks for clearing that wild goose chase up for me!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kom uit Amerika, en ik moet iedereen vertellen: bij sommige toko's kun je een Amerikaanse merk van 'baking soda' vinden. Die heet 'Arm and Hammer', en het komt in een fel oranje verpakking. Ik zag het laatst bij alle de bakproducten in een winkel.

    Ik vond het ook vreemd dat het hier zo moeilijk is te vinden; ik vraag aan mijn moeder altijd als ze het hier kunt sturen - maar dat hoeft niet meer. :) Bedankt voor dit artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meer info over dergelijke bakproducten kun je vinden op de site oetker.com. En dan niet inloggen onder Nederland, maar onder bijvoorbeeld United Kingdom. Allemaal fijne dingen die je hier niet kunt kopen én er is ook een webwinkel..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Wendy,
    Goede tip ! Handige informatie inderdaad :)
    Helaas levert de webshop niet buiten de UK..
    Waarom hebben wij die producten hier niet gewoon in het assortiment?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij de meeste goeie toko's hebben ze dit spul inderdaad, ik heb het zelf gevonden onder Natriumbicarbonaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, die vertaler van Uitgeverij Contact heeft een vreemde keuze gemaakt met haar dubbelkoolzure soda... Zelf neem ik baking soda altijd mee uit Engeland, maar dat 'Arm and Hamer' heb ik inderdaad bij de Toko zien staan in Amsterdam. Zowiezo vind ik vele in supermarkten onvindbare bakproducten vaak bij de Toko's op Zeedijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt Femke voor je info hier heb ik zeker wat aan gehad. Daarom ook nog een kleine aanvulling voor geïnteresseerden.
    In plaats van baking soda is ook Natriumhydrogeencarbonat oftewel natriumbicarbonaat te gebruiken.
    Als ik te bezoek ben in duitsland(mijn land van herkomst)neem ik altijd een pak Kaisernatron
    5 zakjes van 250gram(ik dacht dat kost minder dan 3euro) mee of laat dit naar mij sturen. het is voor allerlei doeleinden te gebruiken.
    Voor in de kaasfondue, in de koffie voor meer aroma, bij het koken van peulvruchten, om vieze luchtjes tegen te gaan, bij last van een opgeblazen gevoel, voor in een voetenbad bij vermoeide voeten en nog 30 andere gebruiksmogelijkheden. Op de verpakking staat ook duidelijk dat het in Engeland en Amerika onder de naam baking soda bekend is. Dus ook baking soda heeft veel meer gebruiksmogelijkheden dan dat we in Nederland kennen.
    Veel bakplezier!
    En voor de liefhebbers en wie het nog niet is tegengekomen (ik pas een week geleden)nog een tip van een bijzondere site. Bij de meeste recepten staan veel foto's van begin tot eindresultaat. Ik waag me vandaag aan de Red Velvet cake en vandaar de nodige vragen over wijnsteenzuur/cream of tartar.
    http://yummyinmytummy.nl/
    Tina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog effe...klein foutje van mijn eerdere tekst! Het zijn wel 5 zakjes van 50g en in totaal dan 250gram Kaisernatron.
    Had bij de taart de azijn+bakingsoda vlak voordat hij in de vorm ging voorzichtig erdoor geschept.
    Cake is alvast goed gelukt, nu nog de frosting.

    Tina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Foutje!
    In de eerde tekst per abous 5x250g getypt.
    Het is 5x50g en in totaal 250g Kaisernatron.
    De taart is net af. Jammer dat ik hier niet kan uploaden anders had ik een foto erbij gezet.
    Groeties

    Tina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor alle duidelijkheid over bakingsoda!
    Ga morgen dan maar eerst even naar de toko ... Op de ondergenoemde link kun je ook geweldige recepten vinden waar bakingsoda inmoet... vandaaar dat ik opzoek was! enneh... thanx voor de tip dat het in duitsland te koop is... we wonen vlak bij de grens...
    http://www.marthastewart.com/food

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog even een baking soda vraagje. Kan je het ook vervangen door gewoon bakpoeder? Of moet je dan meer gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Saskia, volgens deze site kan je dit niet vervangen door bakpoeder:

    http://www.smulweb.nl/132107/artikel/Gist-bakpoeder-en-baking-soda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel duidelijk stuk waarmee ik nu echt wat kan. Overal op internet staat wat anders en ik was echt even de weg kwijt.
    Ook erg bedankt voor de tip dat het in Duitsland wel gewoon te koop is! Ook ik woon vlak aan de grens en ga liever even daar een product halen waarvan ik 100% zeker ben dat het echt baking soda is, dan dat ik bij de drogist zuiveringszout haal. Dat voelt gewoon helemaal niet fijn, aangezien men het ook gebruik in bruisballen voor in bad enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. heb net hetzelfde recept gelezen en vroeg me dus ook af wat het was. bedankt dus.
    groetjes
    sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dubbelkoolzure soda is ook verkrijgbaar onder de naam wijnsteenbakpoeder. Die is te vinden bij natuurvoedingszaken. Het bevat natriumbicarbonaat en creme de tartar. De laatste gaat een zure verbinding aan met de soda. Je hoeft dus geen "zuur" (azijn, yoghurt, karnemelk) meer toe te voegen aan je baksel om het in werking te laten treden. Wel moet je meer toevoegen omdat het in verhouding minder natriumbocarbonaat bevat als Bakin Soda.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. In de duivelstaart, is veel chocoladetaart, gebruikt Nigella zowel bakpoeder als dubbel koolzure soda. Net gezien op de brt, 21 maart 2011, groetjes Lapaloma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oooow, HAHAHA!! Wat ben ik dom. Had ik deze site maar eerder gevonden. Ik heb bananenboord en muffins van Nigella gemaakt met ieder 1 theelepel spa rood. Ik was al uiterste verbaasd over dit vreemde ingrediënt.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik kom net van AH in Weert en daar kennen ze het niet... in welke supermarkt kan ik nu wel die dubbelkoolzure soda/ bicarbonaat kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi iedereen, ik heb "soda Bicarbonate" gekocht in Griekenland, het staat daar bij de bakproducten, ik zag het toevallig staan en heb het gekocht. Dus mocht je (of iemand die je kent) toevallig naar Griekenland gaan.........., het zijn witte plastic busjes van 350 gr. van het merk ήλιος met een rose/wit etiket, de prijs weet ik niet meer, maar volgens mij kostte het een drol. Groet, Bea

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je kunt gewoon zuiveringszout bestellen van het merk Jacob hooy, 9,95 voor 1 kg. Zit in een plasic bus dus daar doe je wel even mee. Ook een super produkt om mee schoon te maken of een half kopje in je badwater voor een superzachte huid :) Er staan heel veel tips in het boekje The Huble Art of Zen-cleaning. Een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geweldig... ik dacht precies het zelfde... wat is DAT nou weer. Dank voor je uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb Baking Soda gevonden bij een toko in Rotterdam! Het zit in een oranje pakje en is van het merk Arm & Hammer. http://tokohoiyunrotterdam.wordpress.com/2012/04/24/arm-hammer-baking-soda-zuiveringszout/

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bij de HANOS is 'Arm and Hammer' verkrijgbaar voor € 1,15 (excl. BW) voor één pak. Veel bakplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Voor mensen die in Haarlem wonen; Mabrouk heeft kleine pakjes soda!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. voor geïnteresseerden uit België: hier kan je het vinden als Natriumcarbonaat voor voeding (Bicarbonate alimentaire) van het merk Cérébos.
    Kan je terugvinden in elke supermarkt bij bakbenodigdheden

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Bedankt voor de uitleg, het is me helemaal duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik koop natriumbicarbonaat altijd in kilo-potten bij de groothandel maar is ook bij de drogist te verkrijgen. Ik haal er wat uit voor keukengebruik. De rest meng ik met een kilo (dodo) zeezout. Daarvan gebruik ik enkel handjes per keer in bad. Reinigt je huid erg goed en je krijgt er een babyzachtvelletje van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Lola,

      Bij welke groothandel koop jij de kilopotten?

      Verwijderen
  32. Gewoon ook online te koop via bijvoorbeeld http://www.drogisterij.net/tt/?tt=593_12_126400_natribicarb&r=%2FP168265. Kost 8,99 per hele kilo. Kan je wel effe mee vooruit ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ik heb het vaker gekocht als maagzout en werkt erg goed, (te koop in apotheek of goede drogist).
    groet
    mien

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Bakingsoda, natriumbicarbonaat besteld bij Gekruid.nl
    Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hopelijk geeft de volgende link nog meer duidelijkheid:

    http://debakparade.blogspot.nl/2011/03/verschil-baking-soda-en-bakpoeder.html

    Groeten van Tatanka

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik denk dat je het gewoon bij de apotheek kunt kopen omdat het een chemisch ingrediënt is voor baksels, ook al wordt het voor de maag gebruikt volgens hen door vinden wat anderen vinden die ik ken.
    (Bij mijn apotheek, die is als iedere andere apotheek duur, kost het 3,50 euro, waar ik het ga ruilen door vinden dat het goedkoper mag, na lezing dat het bij Kruidvat kan, waar zij mij wegstuurden door te vinden dat ze het niet hadden.)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik vond dubbelkoolzure soda in mijn kast, heel lang geleden gekocht. Wist niet waar ik het voor gebruikt kan worden. Mijn apotheek wist het ook niet. Raadde aan het weg te doen. Alvorens dit te doen gegoogled, en zie daar veel info. Dank allemaal. Ik gebruik het maar voor een voetenbad. Het is te oud om in een recept te doen.
    Groet, Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik ben ook op zoektocht gegaan in Nederland en vond het een heel duur product.
    Onlangs een weekendje naar Duitsland en daar vond ik het gewoon in de supermarkt, in het schap van de bakproducten ! Het heet: Kaiser-Natron, 250 gram voor nog geen 1, 50 euro. Volgens mij was het de EDEKA.
    Het heeft meerdere toepassingen dan alleen voor het bakken, ook voor wellness en schoonmaak !
    Zie ook : www.Holste.de

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik koop baking soda bij www.baking-soda.nl
    1,65 euro voor een pakje van 454 gram

    BeantwoordenVerwijderen
  40. wij hadden het in huis zo lang als ik mij herinner en het werkte als een rennie ik ben nu 82 dus dat is al heel lang

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Kruidvat Baking soda, 650 gr, € 2,29. (2020)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */