maandag 16 maart 2009

Nasi Goreng

Indonesische gebakken rijst.

Ingrediënten voor 5 personen:
- 400 gram rijst
- 1 prei
- 100 gram taugé
- 1 rode peper
- 2 grote uien
- 2 teentjes knoflook
- 1 theelepel gemalen koriander
- 1 theelepel gemalen komijn
- 1 theelepel gemalen gemberpoeder
- 1 theelepel gemalen laos
- 1 theelepel trassi (garnalenpasta)
- wokolie
- 300 gram nasi/bamivlees
- 100 gram ontbijtspek
- 3 eieren
- 3 eetlepels ketjap (of meer naar smaak)

Ik vraag me steeds meer af waarom er zoveel pakjes gebuikt worden in de keuken. Ik geef toe, bij nasi deed ik het ook altijd; een kruidenmix of een boemboe. Gewoon uit gewoonte en misschien ook luiheid maar vooral onwetendheid. Deze keer nasi zonder pakjes, ik was totaal verbaasd hoe makkelijk dat is. Uitje, knoflook, pepertje, korianderzaad, gemberpoeder, laos en komijnzaad even de staafmixer erop en je hebt je eigen nasi boemboe! De smaak was super en het is nog leuk om te maken ook! Voor iedereen die altijd pakjes gebruikt voor nasi, probeer het een keer zonder en je bent verkocht!

Benodigdheden:
- Staafmixer/keukenmachine
- Wok





Bereiden:

1. Kook de rijst gaar met wat zout. Giet de rijst af en spoel deze af met koud water. Laat de rijst goed uitlekken in een vergiet boven de wasbak.
2. Was de prei en snijd hem in ringen. Snipper de ui, verwijder de pitjes uit de rode peper en snijd deze ook in stukjes. Pel de knoflook en snijd deze in grove stukken.
3. Doe de ui, knoflook, rode peper, trassi, komijn en koriander in een kom en pureer alles met een staafmixer tot een lichtbruine pasta.
4. Verhit een bodempje olie in de wok en bak hierin de pasta goudbruin.
5. Voeg nu het vlees en de ontbijtspek toe aan de pasta en bak het vlees tot het gaar is.
6. Bak nu ook de prei mee voor enkele minuten.
7. Voeg de rijst toe en schep deze goed door het mengsel.
8. Als alles goed vermengd is voeg de de taugé toe en roer deze door de rijst.
9. Klop de eieren los met de ketjap en roer het eimengsel door de nasi.
Roer alles goed door tot het ei gestold is.

Lekker met gebakken uitjes, kroepoek, Atjar, ketjab en natuurlijk kipsaté !

Tips:
- Door de rijst af te laten koelen kan je deze beter bakken.
- Trassie is in blokvorm te verkrijgen en in pastavorm. Dit potje heb ik gewoon van de grotere AH bij de Oosterse afdeling. De trassi in blokvorm is te vinden in de Toko, hiervan moet je wat minder gebruiken, ongeveer een mespunt.
- De trassie pasta stinkt behoorlijk! Laat je hierdoor niet weerhouden, het komt de smaak erg ten goede!
- Door wokolie te gebruiken (bv. van Ah of Conimex) krijgt de nasi extra veel smaak.

5 opmerkingen:

  1. Altijd lekker een goed bakkie nassie natuurlijk! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon erg lekker - als zoon van een indische jongen weet ik goed hoe de nasi "vroeger" altijd smaakte. Dit recept komt er hééééél dichtbij! Bedankt ...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga vanmiddag naar de winkel om de ingrediënten te kopen en gaat het vanavond proberen, ik ben al die pakjes en zakjes ook zat. Mijn moeder kookte vroeger toch ook gewoon lekker zonder die troep ! Bedankt alvast voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De nasi is zeker de moeite om te maken.
    Fijn dat ik hem zo lekker op smaak krijg zonder pakjes/zakjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */