woensdag 1 april 2009

Meergranen eierkoeken














Hmmm zelf gemaakt eierkoeken !


Bijna elke vrijdag is het feest, dan ga ik naar de bakker om verse meergranen eierkoeken te halen! Deze heerlijke eierkoeken hebben ze alleen vrijdag en zaterdag en dat is maar goed ook, want anders zou ik elke dag op de stoep staan. Ik heb de eierkoeken al vaak geïnspecteerd op de gebruikte ingrediënten en vandaag was het dan zover. Ik ben niet naar de bakker gegaan maar heb zelf lekker eierkoeken gebakken! Dat ging me goed af, behalve dat de eerste lading een soort eierkoekmonsters waren geworden, ongelooflijk hoe groot dat ze worden in de oven ! Bijna de hele bakplaat was gevuld met de 2 eierkoeken die bijna versmolten waren tot 1 enorme. Zelfs de tweede ronde, toen ik naar mijn idee veel te weinig deeg had gebruikt werden ze groot genoeg!

Het lekkere aan meergranen eierkoeken vind ik dat je het idee hebt dat je echt wat eet. Na een normale eierkoek eet ik er zo nog 3 weg. Bij de meergranen eierkoeken zou ik dat ook wel willen, maar zou mijn buik toch wel gaan protesteren, deze eierkoeken vullen wel :)

De eierkoeken zijn erg gemakkelijk om te maken, alles even door elkaar roeren en 10 minuutjes de oven in ! Verwen jezelf ook met deze heerlijke eierkoeken :)

Ingrediënten voor 6 eierkoeken:
- 100 gram tarwemeel
- 100 gram suiker
- 2 eieren
- 2 theelepels bakpoeder
- 3 eetlepels gebroken lijnzaad (Zonnatura) + beetje extra voor op eierkoek
- 1 eetlepel tarwezemelen (Zonnatura)
- 1 eetlepel sesamzaad + beetje extra voor op eierkoek
- Roggevlokken of andere graanvlokken voor op eierkoek
- zonnebloempitten voor op eierkoek
- 1 eetlepel schenkstroop
- 50 gram rozijnen

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 180 graden
2. Klop de eieren en de suiker tot een romige crème.
3. Voeg het bloem, en het bakpoeder toe er mix alles goed door elkaar
4. Roer de stroop, rozijnen, het lijnzaad, de tarwezemelen en het sesamzaad door het deeg.
5. Verdeel het deeg in 6 hoopjes op de ingevetten bakplaat (of bekleed met bakpapier). Zorg ervoor dat er 5-10 cm tussen de hoopjes is, want de eierkoeken rijzen flink! Bak de eierkoeken anders in 2 keer.
6. Bestrooi de eiernkoeken met de roggevlokken, zonnebloempitten, gebroken lijnzaad en wat sesamzaak
7. Bak de eierkoeken in 10 minuutjes.

Tip:
- Voor 'normale' eierkoeken gebruik je bloem ipv. tarwebloem en laat je alle ingrediënten weg van stap 4 en 6.

8 opmerkingen:

  1. He Femke,

    Zijn de hoeveelheden lijnzaad en sesamzaad die jij hebt aangegeven voor door het deeg? En heb ik nog extra nodig voor erbovenop?

    Groeten,

    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Maaike,
    De hoeveelheden aangegeven bij de ingrediënten zijn bedoeld voor door het deeg. Voor het bestrooien heb ik wat extra lijnzaad en sesamzaad gebruikt en ook nog wat roggevlokken en zonnebloempitten.
    Was idd onduidelijk, heb het meteen aangepast :)
    Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Dan kan ik ze ook gaan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Femke,

    Bij het opgieten van het deeg op de bakplaat zakte het deeg al helemaal in en werden het platte rondjes. De eierkoeken werden keihard in de oven. Ik heb het deeg in een blender gemixt, zou dat het probleem kunnen zijn, dat daardoor het deeg niet dik genoeg is?

    Groeten Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Barbara,
    Wat vervelend dat de eierkoeken mislukt waren.
    Ik denk dat het inderdaad aan de mixer ligt, want als ik het beslag met een mixer maak heeft het de juiste dikte. Het klopt wel dat het beslag op de bakplaat platte rondjes worden, maar deze horen flink te gaan rijzen. Ik ben van plan de eierkoeken vrijdag weer te maken en zal dan nog eens extra goed op de verhoudingen en de dikte van het deeg letten.
    Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo dames,
    de smaak van de eierkoeken was héérlijk, al moeten ze wel ietsjes langer in de oven bij mij (+/- 15 a 20 min; kan aan de oven liggen. Alleen waren het in de oven mooi gerezen eierkoeken, maar zodra de ovendeur openging en ze afkoelden waren het platte schijfjes. Misschien toch de ei-dooiers splitsen en het eiwit erdoor heen "lobben"?
    Bij de supermarkt zijn de koeken ook véél donkerder, kan het zijn dat er roggemeel ipv tarwemeel gebruikt wordt? Groetjes, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Astrid,
    Als je roggemeel gebruikt zullen de eierkoeken inderdaad veel donkerder worden. Net als bij deze ontbijtkoek http://kvzkookblog.blogspot.com/2009/05/ontbijtkoek-met-appel-en-rozijnen.html(ook gemaakt van roggemeel). Wat betreft het splitsen van het ei, lijkt me een goed idee, ga ik de volgende keer proberen :)
    Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gisteren de eierkoeken gemaakt. Ze waren erg lekker en ik ga ze zeker vaker maken aangezien we hier in Australie geen eierkoeken kunnen kopen. Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */