maandag 1 juni 2009

Chocolade mousse uit de slagroomspuit

Dessert in een Whip !

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een echte Isi Gourmet Whip ! Deze spuitfles kan niet alleen slagroom maken maar ook sauzen, schuimen en soepen. Deze thermo variant is ook nog eens geschikt voor warme en koude toepassingen en houdt de inhoud op temperatuur.

In het bijgeleverde receptenboekje stond een chocolade mousse, die moest natuurlijk meteen uitgeprobeerd worden!

In het begin was ik wat huiverig, hoe lekker kan een mengsel van slagroom, cacaopoeder, koffiepoeder en cognac worden? Nou erg lekker! Iedereen was verbaasd en de spuit was dan ook zo leeg :) Een erg lekker en makkelijk dessert!


Ingrediënten voor 4 personen:

- 400 ml slagroom
- 2 theelepels oploskoffie
- 8 eetlepels cacaopoeder
- 3 eetlepels cognac
- geschaafde chocolade ter decoratie
- suiker naar smaak

Bereiden:
1. Roer de slagroom, oploskoffie, cacaopoeder en cognac goed door elkaar zodat alle klontjes verdwenen zijn.
2. Giet het mengsel in de slagroomspuit.
3. Laat het CO2 patroon in de spuit leeglopen en schud voorzichtig.(zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing)
4. Spuit de chocolade mousse op de borden en schaaf er wat chocolade over.


Tip:

- Zorg ervoor dat de slagroom goed koud is voor gebruik, anders moet de spuit eerst nog koelen in de koelkast.
- De inhoud van de spuit moet geheel klont vrij zijn, anders raakt de spuit verstopt.

15 opmerkingen:

  1. hoi,

    ik heb ook net zo'n slagroomspuit. Weet jij een link waar ik meer recepten kan vinden? Ik zou ook wel willen weten waar ik die CO2-patronen voor kan gebruiken.

    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Recepten zijn eenvoudig te vinden via google (bijv met keyword "recept espuma"). Het enige nadeel is alleen dat de meeste recepten slagroom bevatten. Er is ook een boekje verkrijgbaar over "espumas" (zo heten schuimgerechten uit een slagroomspuit). De patronen kun je ook eenvoudig via internet bestellen. Gewoon via google een webwinkel zoeken. Bij de makro en sligro verkopen ze de patronen ook. Het zijn trouwens geen CO2 patronen maar H2N patronen (lachgas), foutje van mij.

    Momenteel ben ik druk aan het experimenten om een lekkere yoghurtmouse te krijgen. Ik hoop snel een mooi recept op de website te kunnen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spijt me Femke maar het zijn toch echt CO2 patronen
      Lachgas zou vragen om problemen

      Verwijderen
    2. Het spijt mij maar op mijn doos met patronen voor de kidde staat toch echt N2O als inhoud en geen CO2....

      Verwijderen
    3. N2O idd, anders zou je mousse met prik krijgen hihi

      Verwijderen
  3. Ik heb het recept geprobeerd....maar er wel suiker aan toegevoegd....en toen was het idd heeeeeerlijk!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Co2 patronen worden gebruikt om zelf koolzuurhoudende dranken te maken, N2o patronen voor slagroom een espumas en dergelijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.isi.com/en/culinary/for-professionals/recipes/recipes/desserts/recipe/chocolate-mousse-2/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is idd lachgas, dus pas op met pubers in huis, heb ik net geleerd

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kan je de cognac vervangen door bv sinaasappelsap denken jullie? Of als een eennon-alcoholversie wilt,gewoon cognac weglaten?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedemiddag
    Heb dit recept geprobeerd,maar lukt niet is te dik voor in de spuitfles.
    Heb mij aan de maten gehouden,en met verse slaagroom geprobeerd en met houdbare.
    Maar als ik het voorzichtig door elkaar roer word het meteen dik,weet dus niet wat ik fout doe.
    Maria spoelder

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Maria, ik heb hetzelfde probleem. Weet iemand waar het fout gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat de slagroom al geklopt is? Je moet er volle room in doen. Niet eerst opkloppen. Anders weet ik het ook niet...

      Verwijderen
  10. Zojuist gemaakt en het was erg lekker. Wel poedersuiker gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ipv suiker: een paar druppels vloeibaar Natrena!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */