vrijdag 5 maart 2010

Couscous met spinazie en ansjovis

Gesmolten visjes als smaakmakers.

Wat betreft couscous recepten ben ik nog een beetje in de leer. Ik vind couscous erg lekker maar weet nog niet altijd even goed hoe ik het nou moet combineren. Dit recept kwam ik tegen in Foodies Magazine. Ik vond het erg lekker uitzien, vooral met de spinazie en de couscous.

In eerste instantie wilde ik de ansjovis weglaten. Ik houdt hier niet zo heel erg van. Deze mening is vooral gebaseerd op recepten waarin rauwe ansjovis verwerkt is. In dit recept wordt de ansjovis gebakken, dus toch nog maar een poging voor een recept met ansjovis. Wanneer je ansjovis bakt lijkt de vis wel een beetje te 'smelten'. Het erg heftige aan de smaak verdwijnt en er komt een heerlijke wat zoutige vis smaak voor terug. Na dit recept ben ik om, gebakken ansjovis is lekker en geeft een gerecht een heerlijke smaak! En zo ook dit recept waarbij de spinazie met ansjovis, knoflook en pijnboompitten een heerlijke smaak heeft en erg goed past bij de couscous met peterselie.

Al met al weer een geslaagd recept, weer een couscous ervaring rijker en gebakken ansjovis fan geworden!

Ingrediƫnten voor 4 personen:

- 2 teentjes knoflook
- 2 rode uien
- 3 stengels bleekselderij
- 750 gram spinazie
- 1 blikje ansjovis
- 50 gram pijnboompitten
- 75 gram rozijnen
- 350 gram couscous
- bosje peterselie
- bouillon (bospaddenstoelen)
- peper en zout
- olie

Bereiden:
1. Snipper de ui, hak de bleekselderij fijn en pers de knoflook. Fruit in een beetje olie gedurende 5 minuten.
2. Hak de ansjovis klein en bak deze samen met de rozijnen mee met de ui en bleekselderij.
3. Bereid de couscous volgens de verpakking. Gebruik in plaats van water bouillon om de couscous in te wellen.
4. Rooster de pijnboompitten in een koekenpan zonder olie. Meng de pijnboompitten met het ansjovis mengsel.
5. Voeg nu beetje bij beetje de spinazie toe aan het ansovis mengsel en laat de spinazie slinken.
Breng de spinazie op smaak met peper en zout.
6. Hak de peterselie fijn en roer deze door de couscous. Roer eventueel nog een eetlepel olie door de couscous.

Serveer de couscous met de spinazie.

Tips:
- Door de couscous te wellen in bouillion geef je deze extra veel smaak.
- Gebruik niet te veel (extra) zout in dit gerecht, door de bouillon en de ansjovis is het al vrij zout.

Gebaseerd op een recept uit Foodies Magazine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */