dinsdag 6 oktober 2009

Zelfgemaakte Pitabroodjes

Veelzijdige platte broodjes.

Deze welbekende broodjes zullen bij de meeste mensen vooral bekend zijn als de afbakvariant in de supermarkt. Even afbakken in de oven of in een broodrooster en deze platte broodjes zijn klaar om gevuld te worden met shoarma, falafel of gewoon met kaas.

Dat ze ook gemakkelijk zelf te maken zijn wist ik tot voorkort nog niet, oké het is niet zo makkelijk als even in het broodrooster stoppen, maar veel moeilijker is het niet. Zeker niet als je het deeg laat kneden door een broodbakmachine of keukenhulp.

De zelfgemaakte pitabroodjes zijn een stuk luchtiger en minder droog dan de broodjes uit de supermarkt, zeker de moeite waard dus om zelf te maken ! Ook erg lekker om een keer een lichtbruine, wat voedzamere variant te maken met volkoren tarwebloem.

Ingrediënten voor 6 grote pitabroodjes:
- 350 gram bloem + wat extra voor bestuiven
- 210 ml water
- 1 eetlepel olijfolie
- 2/3 zakje instant gist
- 1,5 theelepel zout
- 1 theelepel suiker












Bereiden:
1. Meng de gist met het (lauwwarme) water en de suiker, laat het mengsel 10 minuten staan.
2. Zeef de bloem met het zout en meng met het gistmengsel en de olijfolie.
3. Kneed het deeg tot een elastische bal die van de met bloem bestoven ondergrond of mengkom loslaat.
4. Bestuif het werkblad met bloem en verdeel het deeg in 6 gelijke stukken.
Rol de stukken tot 6 gelijke balletjes.
5. Laat de balletjes 10 minuten rusten onder een theedoek.
6. Druk de balletjes nu plat tot schijven van ca. 5 mm dik.
7. Laat de platte schijven weer 10 minuten rusten onder een theedoek.
Verwarm ondertussen de oven voor op 230 graden.
8. Bestrooi de pitabroodjes licht met bloem en bak ze circa 10 minuten in de voorverwarmde oven totdat de broodjes opgezwollen en lichtbruin zijn.
9. Laat de pitabroodjes afkoelen op een rooster.

Tips:
- Maak de pitabroodjes ook eens met volkoren tarwebloem, dit geeft een steviger en voedzamer broodje.
- Laat stap 1 t/m 3 doen door de broodbakmachine of keukenhulp.
- Het recept is ook voldoende voor 10 kleinere pitabroodjes

8 opmerkingen:

  1. Hallo Yvonne en Femke, ik heb net, vandaag, het pitabroodje ontdekt en was op internet aan het googelen naar recepten en hoe ik deze zelf kan maken en het liefst met volkoren tarwebloem. En zie hier, ik heb jullie site gevonden en sla hem ook direct op in mijn favorieten! Wat hebben jullie er een leuke site van gemaakt. Ik wordt echt uitgenodigd om deelgenoot te zijn van jullie kookplezier. Wat ik nu ook zo leuk vond om te lezen is, dat jullie kookgeschiedenis in een studentenhuis in Delft is begonnen Het toeval wil dat ik af en toe bij mijn zoon op bezoek ga,ook in een studentenhuis in Delft en mij laat verrassen door zijn eveneens groeiende kookplezier en daarmee de kookkunst. Ik wens jullie succes in wat de toekomst jullie mag brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Yvonne en Femke,
    Dit is iets wat mijn vrienden hier in Bali bijna niet kennen maar dat ik ze spoedig voor ga zetten.
    Weet zeker dat het een succes wordt.
    Uitstekend recept voor pitabroodjes overigens en heel makkelijk zelf te maken, een aanrader!
    Mooie site!

    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Yvonne en Femke,
    Ik heb vanmiddag pitabroodjes volgens jullie recept gebakken. Kost weinig tijd, is veel lekkerder en dus bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 2/3 zakje instant gist, hoeveel gram is dit ongeveer? ik wil dit recept vandaag gaan uit proberen.

    alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dr. Oetker Gist is verkrijgbaar in een verpakking
    van 3 x 7g.

    Dus iets meer dan 2 gram.
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 2/3e van 7 gram lijkt mij meer iets van 4 à 5 gram! Of heb ik iets verkeerd gelezen? Gr, Gerry

      Verwijderen
  6. Bedankt voor de snelle reactie!,

    Ik heb vorige week zelf de pizza bodems gemaakt met verse gist nu heb ik nog 1 blokje van 42 gram over, weet jij ook hoeveel ik daar van moet gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. al gevonden ff zelf googlen :) heb is 1:2,5 dus 5 gram verse gist

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */