dinsdag 16 februari 2010

Hartig taartje met courgette, rode ui en spekjes

Mini hartige taartjes.

Een hele taart voor jezelf !
Geen gestoei om de taartpuntjes netjes uit de ovenschaal te krijgen. Deze taartjes zijn precies voor 1 persoon en komen altijd goed uit de kleine springvormpjes. Ziet er erg leuk uit, vooral leuk als er eters op bezoek zijn. En ze smaken ook nog eens voortreffelijk !

Benodigdheden:
- 4 spingvormpjes van 12 cm doorsnede
- Grove rasp



Ingrediënten voor 4 personen:
- 8 plakjes bladerdeeg
- 2 courgettes
- 2 rode uien
- 1 teentje knoflook
- crème fraîche, klein potje 125 ml
- 1 bakje spekjes (125 gram)
- 2 eieren
- 3 bosuitjes
- bosje basilicum
- 100 gram Parmezaanse kaas
- peper en zout

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed de ingevette springvormpjes met het bladerdeeg.
2. Snipper de ui grof, hak de knoflook fijn en rasp de courgette met een zeer grove rasp. Snijdt de basilicumblaadjes in reepjes en de bosui in ringetjes.
3. Verhit wat olijfolie in een pan en fruit hierin de ui en de knoflook in circa 5 minuten.
4. Neem de ui uit de pan en bak nu de spekjes uit.
5. Meng de ui en spekjes met de geraspte courgette, basilicum, bosui en de helft van de Parmezaanse kaas. Breng op smaak met peper en zout.
6. Roer als laatste het ei en de crème fraîche door het mengsel en schep het mengsel in de springvormpjes, strooi de overige Parmezaanse kaas over de bovenkant van de taartjes.
7. Bak de taartjes bruin en gaar in de oven in circa 35-45 minuten op 200 graden.

Tip:
- Bestrooi het bladerdeeg op de bodem met wat (kruiden) paneermeel, dit voorkomt dat de bodem vochtig wordt.

6 opmerkingen:

  1. Waar kun je die handige kleine springvormpjes kopen? Ik zie dat jullie die vaker gebruiken, te gek zeg!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wil,
    Ik heb de kleine springvormpjes bij de Albert Heijn gekocht, daar zijn ze af en toe in het assortiment. Verder zijn ze volgens mij te koop bij 'Dille en Kamille' en op internet zag ik ze hier: http://www.kookwinkel-online.nl/?page=catalog&view=product&product_id=326
    Toen ik de vormpjes kocht had ik niet verwacht dat ik ze zo vaak zou gebruiken!
    Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hmmm, heerlijk!! Hoeveel spekjes heb je gebruikt? 1pakje?

    Gr. Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ellen,
    Ik heb inderdaad 1 pakje gebruikt van 125 gram.
    Iets meer zou ook kunnen, maar 250 gram is meteen weer zo heel veel.
    Groetjes Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartstikke bedankt. Ik heb ze besteld bij www.kookwinkel-online.nl
    Als het goed is kan ik ze zaterdag ophalen in Maastricht.
    Bedankt en ik wacht op jullie volgende heerlijke recepten.
    Groetjes Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb de springvormpjes zaterdag opgehaald in Maastricht en gisteren( maandag) de hartige taartjes gemaakt. Super lekker!!! Kom maar op met nog meer van die heerlijke recepten.
    Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */