zondag 31 oktober 2010

Turkse ovenschotel met groenten en feta















Deze heerlijke ovenschotel kwam ik tegen op de kookblog van Caroline. Toen ik het gerecht zag was ik meteen verkocht en dat werd alleen maar meer toen ik de ingrediëntenlijst bekeek! Het is een ovenschotel met verschillende soorten groenten, kruiden, fetakaas en wordt gebonden met ei en bloem. Zelf heb ik ervoor gekozen om de ovenschaal eerst te bekleden met filodeeg zodat de taart een knapperige rand krijgt. Verder heb ik een ei extra toegevoegd omdat de taartvulling wat droog bleef naar mijn idee. De ovenschotel was echt heel erg lekker geworden, weer eens totaal wat anders. De combinatie van de verschillende groenten en de kruiden was erg smaakvol. De taart had wel wat pittiger gemogen naar mijn smaak. Een volgende keer zou ik er een rode peper door doen en een teentje knoflook, deze heb ik ook al toegevoegd bij de ingrediënten, net als wat extra fetakaas. Een erg lekkere ovenschotel die hier zeker vaker voorbij gaat komen!

Ingrediënten voor 4 personen:

- 1 courgette, grof geraspt
- 2 - 3 aardappels, grof geraspt
- 5 bospeentjes, grof geraspt of gesneden
- 3 bosuitjes, in ringetjes
- 1 rode parika, in blokjes
- 15 g dille, gehakt
- 15 g platte peterselie, gehakt
- 15 g munt, gehakt
- 3 eieren
- 250 g feta, verkruimeld
- 2-3 el olijfolie
- 150 g bloem
- 2 tl bakpoeder
- 5 vellen filodeeg
- sesamzaad
- wat zwarte olijven, zonder pit

Bereiden:
1. Laat het filodeeg goed ontdooien en verwarm de oven voor op 200 graden.
2. Rasp de wortel, aardappel en corugette grof, snijdt de bosui en rode peper in ringetjes en de paprika in blokjes.
3. Hak de knoflook kruiden fijn en verkruimel de fetakaas.
4. Meng de groenten, kruiden en fetakaas in een grote kom samen met het bloem, bakpoeder en eieren. Breng op smaak met peper en zout.
5. Vet de ovenschaal in en bekleed deze met filodeeg.
6. Verdeel de groentevulling over de ovenschaal. Verspreid de olijven over de vulling en strooi als laatste wat sesamzaad over de ovenschotel.
7. Bak de ovenschotel in 60 minuten gaar en goudbruin op 200 graden.

Tips:
- Een erg gemakklijk gerecht ondanks dat er flink wat verschillende ingrediënten in gaan. De kruiden en groenten hoeven alleen mijn geraspt en fijngehakt te worden en niet vooraf gebakken of gekookt.
- Het raspen van de groeten gaat erg gemakkelijk met een mandoline of keukenmachine.

2 opmerkingen:

  1. groenten het beste ff bakken of kort gaar koken.
    ondanks extra lang in de oven te zijn gebleven, waren aardappels nog rauw
    maar een heerlijke vullende schotel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk recept dat ik vanavond ga maken. Jammer dat er niet bijstaat hoeveel teentjes knoflook erin gaan en wanneer je de olie moet toevoegen... Heb het maar op gevoel gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
/* zoekresultaten */